Naar IJsland en onze Bedford mag mee!!!

Geplaatst op

Door Bram en Els Wielemaker

ijsland_wielemaker_03Dit jaar hebben we een bijzonder mooie vakantie gehad. Na jaren twijfelen vanwege de kosten, leuke verhalen aangehoord en mooie foto’s gezien te hebben, besloten we in november 2006 een reis naar IJsland te boeken. Ja ja, de Bedford mocht ook mee. Als je dan over je aanstaande vakantie (juni 2007) gaat praten komen er toch reacties in de trant van: durf je dat met zo’n oude auto? Het is wel ver weg hoor! Mensen……vanuit Koudekerke reden we naar Hanstholm – Denemarken. Dat was 1100 kilometer. Dan zet je de Bedford in de buik van de veerboot en neemt voor 2 en een halve dag afscheid. Zelf ga je op zoek naar je hut en je verkent het schip. Dan kom je aan in Seydisfjordur, IJsland, je rijdt je Bedford naar buiten en de pret kan beginnen.

ijsland_wielemaker_02In IJsland hebben ze gelukkig ook geasfalteerde wegen( niet allemaal) en er zijn garages (voor de eventuele problemen). Er loopt over IJsland maar één lange weg, de ringweg, zo’n 1400 kilometer lang. Daarop kan je richting kust wat afslagen nemen. Het binnenland is alleen met een 4×4 te berijden. We hebben wel een keer, per ongeluk, zo’n binnenpaadje genomen, maar toen lag alles wat niet vast zat op een ander plekje.

Maar even over IJsland zelf: het land is 3x zo groot als Nederland, de bevolking zit nog niet boven de 400.000. Zo woont in Reykjavik de helft van de bevolking. De tweede stad is Akuryeri, met 15.000 mensen. De rest woont in kleine dorpjes van 10 tot 2.000 mensen. Het is dus erg rustig in IJsland, ook op de weg. Verder is IJsland een land met veel vulkanisme. Er zit dagelijks beweging in de aarde. Dit wordt overigens goed in de gaten gehouden, hoor. Op www.vedur.is kan je kijken naar de gegevens van de afgelopen 24 uur.

ijsland_wielemaker_04We hebben zelf de hele ringweg gereden en dat in 23 dagen. Het was zeer de moeite waard. We boften met het weer. Dat is op zich nooit boven de 20 graden. Wij hebben temperaturen tussen  de 15 en 20 graden gehad en bijna dagelijks scheen de zon.

Er is op IJsland een verscheidenheid aan prachtige natuur… en  ehhh, dat alles is te zien zonder toegangskaartjes. Er zijn bijvoorbeeld diverse prachtige watervallen te zien, een ijsbergenmeer, vulkaankraters, gletchers, lavavelden, solfatarenvelden en niet te vergeten de springbronnen, beter bekend als de Geysir.

ijsland_wielemaker_01Iets dat wel een toegangskaartje kost, is een bezoek aan de Blue Lagoon, een zwembad gemaakt in een lavaveld. Een energiecentrale pompt warm water op van circa 80 graden. Dit water wordt gebruikt voor de stadsverwarming van Reykjavik en het komt ook weer terug naar de centrale. Dan is het nog 38-40 graden en wordt het in het zwembad gepompt. Het water is extreem zout, zo’n 12% en er zitten mineralen in en dat is weer goed voor je huid. Het water in het zwembad heeft een melkachtig kleurtje en is heerlijk warm, een aanrader.

Verder hebben we nog een walvissafari gedaan. Het weer was goed, maar toch moesten we speciale pakken aan tegen de kou. Evengoed konden we volop genieten van de walvissen. Zo hebben we een poosje een moeder bultrug met kalf gevolgd. Leuk om hun capriolen op foto en film vast te leggen.

Dan heb je nog het hoofdstuk campings. Je mag in IJsland wel vrij kamperen, maar gebruik maken van een camping is niet duur, zo tussen de € 10 en € 15 per nacht. De campings zelf zijn geen 5 sterrencampings en dat komt doordat het kamperen in IJsland nog niet zo lang in zwang is. Pas sinds 1995 zijn de campings wat in opkomst gekomen en gaan de IJslanders zelf ook kamperen. Vaak is een camping alleen een veld of park midden in een dorpje met een douchegebouwtje erop. Het heeft wel wat.

ijsland_wielemaker_05Nu willen jullie vast wel weten of er ook nog andere Bedfords in IJsland te zien zijn? Jawel, ze kennen het merk ook. We kwamen onderweg 2 keer een automuseum tegen. Bram kennende is het stoppen geblazen en kijken. Op www.ystafell.is kan je het leukste museum bekijken. Hier werden we trouwens opgewacht door een prachtige rode Bedford brandweerwagen. Bram vond de achterliggende tuin eigenlijk het leukst. Hierin stonden een aantal wrakken te wachten op restauratie, waaronder ook enkele Bedfords.

Tijdens onze reis van en naar IJsland hebben we met de Bedford nauwelijks problemen gehad. Eigenlijk hadden we vlak bij huis het gevoel dat er iets niet goed was met de camper. Dat klopte ook, maar daar schrijft Bram over in het volgende Bedfordnieuws.

ijsland_wielemaker_06Tijdens het najaarskamp in Otterlo heb ik met diverse mensen over IJsland gesproken en hen beloofd op het voorjaarskamp in Zeewolde mijn foto’s mee te brengen. Bent u ook een liefhebber van IJsland? Wij nodigen u van harte uit om bij ons de foto’s te komen bekijken.

Hebt u niet zolang geduld dan kan je ook via de website www.ijsland.startpagina.nl hele leuke foto’s en informatie bekijken.