Leedvermaak is het beste vermaak

Geplaatst op

Leedvermaak is het beste vermaak zeker tijdens de ” winterbeurt” 🙂

Het is januari 2011 en mijn Bedford moet volgende maand weer naar de keuring. Alles is volgens mij verder goed want heb hem afgelopen jaar helaas veel te weinig gebruikt. In april 2010 heb ik hem voor het laatst gebruikt toen ik naar de voorjaarsmeeting ben geweest en sedertdien staat hij buiten zonder dat ik er ook maar iets aan gedaan heb. Het enige wat ik tussentijds had gedaan was de lagen sneeuw van het dag vegen want als dat gaat dooien en vervolgens weer gaat opvriezen is dat niet goed voor mijn dak en voor mijn orginele (33 jaar:-) oude dakluiken. Na 9 maanden dacht ik dus, ik ga is even wat aandacht geven aan mijn oude vertrouwde campertje.

Nou beste mensen ik beloof bij deze plechtig dat ik mijn ouwe vertrouwde campertje nooit meer zo lang aan zijn lot zal overlaten!

Aangekomen bij mijn campertje zag die lekker “mossig” Binnen lag stof maar hij rook tot mijn grote verbazing helemaal niet muf (vochtig) ofzo en dat terwijl ik niet eens vochtvreters erin had gezet. Iets wat ik vorig jaar nog wel gedaan had.

De ramen waren dusdanig vuil dat je er amber meer door naar buiten kon kijken 🙂

Toen ik mijn sleutel in het contactslot plaatse en contact maakte hoorde ik de (electronische brandstofpomp) enige modificatie die ik gedaan heb, tikken als een bezetene. daarna ging die langzamer tikken tot die vervolgens niet meer tikte. (de brandstofleiding zat dus vol). Ik draaide de sluetel door om te starten en hoorde moeizaam (lege accu:-) mijn motor in de rondte draaien….. vroem en aan was die 🙂 Wat een superblokken zijn die ouwe benzineslurpende benzinemotoren toch!!

Ik probeerde hem in de versnelling te zetten en merkte dat mijn koppeling was blijven plakken 🙁 Ik dacht ik geef hem gewoon even lekker de gelegenheid om lekker warm te draaien en besloot mijn banden ( waar nog maar 1 bar in zat tussentijds op te pompen. Daarna trapte ik mijn koppelingspedaal in en dacht stik….. kan nog niet schakelen…. ik trapte het pedaal vervolgens in en liet mijn voet erafglijden zodat het pedaal terugsprong. Dit deed ik twee keer en ja hoor ik beschikte weer over een werkende koppeling :-).

Ik dacht ik ga is kijken hoe mijn motortje eruit ziet en ontgrendelde de motorkap. Ik wist dat deze roestig was (had ik vorig jaar al gemerkt) maar vervolgens trok ik mijn kap omhoog en zag tot mijn verbazing dat het frame van de motorkap gewoon was blijven zitten ha ha ha 🙂

Het is maar goed dat wij in onze club beschikking hebben over een echte Bedfordgarage in Smilde. Een mailtje gestuurd en tuurlijk had Rolf een motorkap liggen voor een mooi prijsje. Hij zowel nieuwe als een gebruikte polyester kap liggen en beslott de gebruikte aan te schaffen. Ik betaalde hem via de bank op 15 december 2010. ik dacht bij mijzelf dan haal ik hem even later op…….. dat ging dus iets anders…… Mijn Volkswagen Transporter moest naar de keuring en kreeg te horen dat er voor 900 euro aan vernieuwd moest worden. Fussee kogels (onder en boven, binnenste stuurkogels en de achterremmen) PFFFF ook dat nog…… Om kosten uit te sparen dacht ik nou hup dat ga ik zelf doen.

Bovenste fuseekogels zijn echt megagroot en zitten megavast ook. Ik draaide mijn poelitrekker gewoon aan moes daarop. Ik heb vervolgens een hydrolische poelietrekker gekocht met een perskracht van maar liefst 5 ton! Als boter gingen ze vervolgens eruit en hup de nieuwe erin. Al met al 4 nachten bezig geweest en bleek vervolgens in mijn bed te moeten blijven daar ik besmet was geraakt met het snel verspreidende griep virus.. lekker uitzieken dus en na een week de bus als een razende naar de herkeuring. Uiteraard was die goedgekeurd en dan denk je echt ” zo ik kan er weer lekker een jaartje tegenaan”…..

Omdat ik mijn motorkap nog moest halen dacht ik ik mail Rolf even dat ik hem kom halen. Zaterdag 22 januari 2011. Ik had met Rolf een uurtje of 12 afgesproken en dacht bij mezelf dan ga ik lekker vroeg op weg zodat ik nog wat aan mijn dag heb want van den haag naar Smilde is toch een aardig stukje rijden en dan ook weer terug.

Ik geef mijn kinderen een kus en mijn vrouw en zeg tegen ze ” ik denk dat ik zo rond twee uur terug ben…………..” dat liep iets anders………

In de vroege ochtend rij ik weg met mijn net gekeurde transporter. Ik rij naar de pompstation en gooi nog even lekker mijn tank vol. Zo en nu op weg. De heenweg ging voorspoedig en kwam bij de bedfordgarage aan. Ik haalde de motorkap op en na een kort praatje met Rolf en diens echtgenote maakte ik me klaar voor de terugreis. Alles ging vlekkeloos totdat ik bij Zwolle was aangekomen. Lekker onderuit achter het stuur, radio aan denkend aan mijn campertje en de ” nieuwe” motorkap welke ik gekocht had. zo lekker relaxed denkend werd ik ineens opgeschrikt door een vaag geluid…….. RRRRRRRR en vervolgens niets meer………..

Ik stuurde naar de pechstrook (hectometerpaal 97.6 🙂 en besloot de ANWB te bellen waar ik natuurlijk GEEN lid van was, want met een bedford heb je die gewoon niet nodig 🙂

Onderweg lid worden is een dure aangelegenheid…. 233 euro rekenen ze ervoor want je kan dan alleen het meest uitgebreide ” pakket” afnemen. Maar goed wat moet je anders!. Ik had dan wel het meest uitgebreide pakket landhulp, stadshulp en vervangende auto! Nou perfekt dus dacht ik nadat ze het gesprek hadden opgenomen op band om de ” bestelling” rechtmatig van mijn rekening af te schrijven.

Binnen 60 minuten zijn ze bij u! werd mij vriendelijk meegegeven en werd aanbevolen om achter de vangrail de gaan staan wachten….. Nou ik dacht poepie ik blijf lekker zitten met die koude wind buiten en mijn auto was nog lekker warm van toen de motor het nog deed 🙂  Na 50 minuten komt de ” verlossende gele auto van de ANWB.
Een vriendelijke oude man loopt naar mijn motorkap en opent deze. Hij vroeg start is eventjes. Ik starte en vrijwel gelijk zegt die nou de distributieriem is gebroken en je blok zit in elkaar……. niets meer aan te doen en de reparatie is ongeveer tussen de 2 a 3 duizend euro……. op dat moment ben je toch wel heel eventjes geneigd om te zeggen ” GOD@%$#*& !!!! Op dat moment realiseer ik me dat ik de meest uitgebreide dekking zojuist heb moeten afnemen MET vervangende auto!!!

Ik zeg tegen de man nou dat is balen maar gelukkig heb ik nu recht op een vervangende auto…….. Nou zegt die beste man (die wel heel vriendelijk was) dat had je gedacht. Die dekking gaat pas 8 dagen na je aanmelding in…. PFFFFFFF ik denk bij mezelf ik betaal 233 eur en dan zeggen ze dat er niet bij?? Ik belde de ANWB weer op en vroeg waarom ze dat niet gezegd hebben op het moment dat ze me die dure dekking aansmeerde. Nou werd gezegd dat moet er wel bijgezegd zijn. Ze gingen de band terugluisteren en belde me terug. Het was er inderdaad niet bijgezegd. Ik hoefde dus maar 83 euro te betalen…… maar verder kan je het gewoon lekker bekijken met je kapotte auto.

Het was kwart voor 1 inmiddels en weet dat sloperijen op zaterdag meestal tot 1 uur open zijn. Ik belde de eerste de beste en ja hoor die stonden op het punt om naar huis te gaan maar ze zouden mijn transporter alsnog komen halen. Dat scheelt tenslotte weer want anders had ik nog een keer naar zwolle gemoeten. Vervolgens belde ik mijn compagnon dat die me moets komen ophalen…… “Waar sta je?” klonk het aan de telefoon. Ik had echt geen flauw idee. Vervolgens maakte hij met zijn mobiele telefoon verbinding met mijn moelie telefoon en lachte toen die zag dat ik langs de grote weg stond. ” Ik zie je staan en kom er nu gelijk aan!” riep hij vanuit Den Haag.

Daar stond ik met mijn ijskastje, mijn chemisch toilet en alles wat nog in mijn transporter lag. Stond ik daar met alle spullen en mijn motorkap langs de weg want mijn bus was inmiddesl opgehaald. Anderhalf uur stond ik te blauwbekken en te wachten 🙂 Voelde me een zwerver verlangend naar een kop koffie en een broodje. Ik kon moeilijk een naastgelegen hotel binnenlopen met mijn chemisch toilet en mijn motorkap 🙂

Ijskoud was ik toen mijn compagnon stopte en mijn spullen hielp inladen

17.30 uur kwam ik eindelijk thuis 🙂 Mijn echtgenote kwam niet meer bij van het lachen (kan je op dat moment maar mioeilijk waarderen !!!) Vervolgens werd ik hartelijk uitgelachen door mijn drie zoontjes (kan je ook maar moeilijk waarderen op dat moment dus besloot gewoon niets te zeggen maar het gelach bleef wel aanhouden natuurlijk. Mijn oudste zoon zei toen “Maar goed, je hebt wel je motorkap voor die ” stomme camper” van je. Toen dacht ik dat ik stikte en kon niets anders doen dan mee lachen en een speelse (harde!) stomp geven.

De volgende ochtend ben ik lekker mijn motorkap gaan schuren, in de grondverf gaan zetten en heb hem vervolgens in de juiste kleur gespoten. Gisteren heb ik de camper lekker voor de deur gezet de kachels volop aangezet en lekker gaan klussen aan de camper. De motorkap zit er op en staat geweldig!!! Thanks Rolf!!

Zie ik ineens dat er in mijn linker koplamp een heel klein laagje water stond! Ik begreep het gelijk!!!! Dit waren zijn tranen voor het feit dat ik hem zolang aan zijn lot had overgelaten!!!!! Ik heb deze ” tranen” gedroogd en vervolgens de lamp weer supergoed dicht gekit en heb gelijk de hele cabine lekker in de was gezet om alle roestige vlekken op de grill (wat afkomstig was van de motorkap) weg te poetsen. Hij glimt nu weer als een eikel in de maneschijn en toen ik hem aan het einde van de dag met volle accu’s heerlijk schoon en fris weer heb teruggezet deed ik hem op slot en liep naar huis. Ik keek nog even om en realiseerde me dat ik toch nog steeds onwijs blij ben met die 33 jaar oude camper. Wat een schitterende  en trouwe ” bak” is dat ding toch!

Ja ik beloof….. dat ik hem nooit meer zo lang zal laten staan 🙂

Ps. Ik heb nu de “zoete wraak” van mijn bedford mogen ondervinden als ik hem te lang laat staan. Dus bedfordvrienden wees gewaarschuwd!!! Blijf je Bedford genoeg aandacht geven want voor je het weet sloopt die je reguliere auto wha ha ha !

Groetjes Bob Boogert