Op vakantie met de Bedford naar Finland

Geplaatst op

door: Joke Scholte

Verhalen over Denemarken hebben we allemaal gehoord en gelezen, wat was het leuk, hè? Het weekend in Lundø was heel goed geregeld, we hebben weer genoten. Maar voor ons was er nog een vervolg. We gingen door met de Bedford naar Finland.Met de Bedford naar Finland

‘s Maandags reden we naar Frederikshaven, waar we de veerboot naar Göteborg namen. We hadden deze niet gereserveerd maar we konden toch zonder problemen mee. We hadden wel gereserveerd voor de ferry van Stockholm naar Turku voor de vrijdag. Omdat we op woensdag al in Stockholm waren aangekomen hadden we onze tickets omgezet voor de donderdag, dat was geen probleem.

We dachten dat het leuker zou zijn om overdag te varen, dan kon je een beetje van het uitzicht genieten en lekker eten onderweg. Maar de overtocht duurde 12 uur. Om 7 uur vertrokken we en we gingen dus eerst lekker ontbijten, daarna het schip verkennen, daarna koffie drinken. En weer rondlopen en weer een bakkie. Dat ging een beetje taai allemaal. Het uitzicht was mooi maar het schoot helemaal niet op. Dan maar weer eens eten. Uiteindelijk hadden we beter voor de nachtboot moeten kiezen. Maar als we het nog eens doen…

Om 7 uur kwamen we in Turku aan in Finland. Daar zouden we een paar dagen blijven, er was genoeg te zien. Van daaruit reden we naar Helsinki waar we ook een paar dagen zouden blijven. Je kon daar een Helsinki card kopen en daar kon je met alle openbaar vervoer reizen en dat was ook een kortingskaart voor de musea. Heel handig. Het weer was heel goed, 22˚C, dat hadden we niet verwacht. We hebben daar alle toeristische attracties gezien, want Helsinki is niet zo heel erg groot. En we hadden alle tijd.

Met de Bedford naar FinlandMaar toch na een paar dagen wilden we weer verder naar het noorden. De Bedford is er toch om mee te rijden? Ons doel was Rovaniemi. De woonplaats van de Kerstman. Onze reis ging verder langs de Botnische Golf. Het was nog steeds heel mooi weer en dat vonden de muggen ook. Je kon goed vissen in Finland en ook in Zweden waar we terecht kwamen. Maar de mensen die stonden te vissen hadden speciale kleding aan, nou dat is dan niet zo leuk. We zijn dus maar niet wezen vissen. Op verschillende plaatsen werd het Midzomernachtfeest gevierd. Er werd zelfs ’s nachts gezwommen. Het was jammer dat het toen regende.

We reden verder het binnenland in, richting Noorwegen. We zagen zelfs sneeuw op de toppen van de bergen. Het binnenland van Zweden is ook heel erg mooi. Er waren ook iets minder muggen. We kwamen bij een prachtige waterval en daar was ook een camping. Toevallig werd die beheerd door een stel Nederlanders. Wel vreemd hoor, als je in het Engels (want ons Zweeds is een beetje stoffig) koffie besteld, dat je dan de vraag krijgt of je er een Bossche Bol bij wilt. Later kwamen we toevallig weer in een koffietent terecht, die heette Dutch Mountain, en ja hoor daar stonden ook weer Nederlanders in. We hebben erg genoten in Zweden. We vonden het eigenlijk mooier dan Finland. Met de Bedford naar FinlandMeer afwisseling, maar we moesten ook weer een keer naar huis.

We zijn overgevaren van Helsingborg naar Helsingör. Nog één nachtje in Denemarken bij Roskilde waar toevallig een festival was. Het leek wel de jaren 60. Peace man! We zijn toen richting Rodbyhaven gereden waar we de Ferry naar Puttgarden namen. Binnen één uur waren we in Duitsland.

We zijn 32 dagen opstap geweest met onze Bedford en we hebben 6323 km gereden. Dat is 197 km gemiddeld per dag. Stukken hadden we niet, wel één lampje kapot van 21 Watt. “Bedfordje hè!”

Groetjes Jan en Joke Scholte.

Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst in het Bedford Nieuws van oktober 2010, onder de titel “Op vakantie met de Bedford naar Finland”.