Geplaatst op

Door: Erna en Hans Stassen

Voor het eerst zijn we een weekje met de Bedford naar Engeland geweest om eens de krijtrotsen van die kant te bekijken. We vonden een overtocht met Seafrance vanuit Calais naar Dover voor een schappelijke prijs. Wij betaalden daarvoor iets meer dan €. 120,– heen en terug waarbij we om 10 uur ’s morgens vertrokken. ’s Nachts was het iets goedkoper, later op de dag echt duurder.

Camping Groenpark

Om de reis wat te verdelen zijn we zondags vertrokken uit Twello naar Zele in België. Dit ligt tussen Antwerpen en Gent in. Camping Groenpark had goede voorzieningen en lag op loopafstand van het Donkmeer. We betaalden €.18,– voor een nacht. Het Donkmeer is een natuurgebied met onder andere nog een, herbouwde, eendenkooi.

Hier vandaan was het nog ongeveer 175 km tot aan Calais. Daar is een prachtige camping Municipal. Bij de ingang hing het bekende bordje “complet”, maar we lieten ons niet afschrikken en er was nog best plaats. De camping was goedkoop €. 13,15 per nacht voor de camper en stroom. We stonden op een plek op de hoek van de camping met een prachtig uitzicht over de haven en het strand.Met de Bedford naar Engeland We zagen vanuit de Bedford de boten van Seafrance en P&O af en aan varen. Voor degene die geen camping nodig heeft is er een parkeerplaats buiten de camping aan de strandkant. Hiervoor moest €. 7,– per nacht betaald worden af te rekenen bij de camping. Er was een toiletgebouw aanwezig. Hier stonden misschien wel 100 campers en bleven ook de nacht staan. Even verderop naar de boot toe bleek later nog net zo’n terrein te zijn. Geen uitzicht natuurlijk op zee maar wel dicht bij de boot.

Vanaf de camping was het misschien 10 minuten rijden tot aan de boot. De douane en het inchecken ging vlot zodat we niet al te vroeg weg hoefden. Dit is een prachtige camping voor als je met de boot naar Engeland gaat.

Hawthorn Farm

In Engeland hebben we een rondje gemaakt van Dover naar Brighton en dan over Canterbury weer terug naar Dover. In Dover kwamen we terecht op de camping Hawthorn Farm. Dit is een mooie camping tegen een voor Engeland naar wij merkten een schappelijke prijs van 20 pond. Als laatste camping hebben we hier ook overnacht. Naar de boot was ook maar een kwartiertje rijden.

In de tijd dat wij er waren was in Brighton geen plaats op een camping en in de streek rond Eastbourne was helemaal niets te vinden van een camping. Alles was vol vanwege een airshow in Eastbourne net dat weekend. In Canterbury is er een mooie stadcamping. Een paar km vanaf het centrum en te fietsen, lopen binnen het half uur of eventueel met een bus. Alleen was dit wel een erg dure camping, 28,50 pond per nacht.

De terugreis zijn we in België gestopt en zo ook in twee gedeelten naar huis gereden. Alles bij elkaar was het een tocht die zeker voor herhaling vatbaar is.