Schorsen in de praktijk

Geplaatst op

Schorsen in de praktijk

Naar aanleiding van het artikel “Bespaar op MRB door te schorsen” van 5 februari 2014 en de nodige vragen op het najaarsweekend willen we het schorsen van campers tussen de 15 en 40 jaar oud in de praktijk evalueren. Let op, dat met name de schorsingskosten voor jongere voertuigen aanzienlijk hoger liggen!

RDW-SchorsenAls voorbeeld nemen we onze eigen camper, een Bedford diesel uit 1977 met volgens kenteken een leeggewicht van 1878kg. Ons oldtimer liefhebbende kabinet (…) wenst daarvoor €556 aan motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) per jaar te ontvangen. Nu is dit een lichte camper, er zijn er ook die het dubbele kosten.

Wij hebben de camper dit jaar 3 maal geschorst, en 11 weken gebruikt. Dat kost ons in totaal €189 aan schorsen en motorrijtuigenbelasting. Besparing: €367. De inspanning om dat te besparen: in totaal zo’n 10 minuten. Ik wou dat dat mijn uurloon was… Hadden we een zware camper gehad, dan was de besparing in dezelfde tijd en onder dezelfde omstandigheden zelfs een kleine €800 geweest. En dat verdien je in minder dan een kwartier!

Een chronologisch overzicht:

  1. Schorsing in de stallingDe camper overwintert in de stalling, dus niet op de openbare weg.
  2. De camper is aan het begin van het jaar (2014) geschorst, omdat toen de nieuwe regels ingingen. Dat schorsen gaat via internet, en kost naast 2 minuten ook €24 die je via iDeal aan de RDW betaalt. Zodra de schorsing is betaald, is het voertuig daadwerkelijk geschorst en is er geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd.
    Opmerking: in januari 2015 hoeven we deze eerste schorsing niet meer te betalen, want hij is dan al geschorst.
  3. In het voorjaar wilden we de camper voor een weekend gebruiken. De camper is vlak voor we naar de stalling reden om hem op te halen via internet uit de schorsing gehaald. Dit kost nog geen minuut en is gratis, en meteen daarna mag de camper de weg op.
  4. Na het weekend hebben we de camper naar de stalling gebracht en toen we weer thuis waren opnieuw geschorst.
  5. Van de belastingdienst kregen we een aanslag motorrijtuigenbelasting, die vrijwel direct herzien werd omdat we alleen de paar dagen dat de camper niet geschorst was hoeven te betalen.
  6. Geruime tijd later (meer dan een maand, dat is belangrijk – zie verderop) hebben we de camper weer uit de schorsing gehaald en gedurende de zomer gebruikt.
  7. Na het najaarsweekend van de BBC is de camper naar de winterstalling gebracht en wederom geschorst. Daar staat hij nu braaf het voorjaar af te wachten tot hij weer uit de schorsing gehaald wordt en naar buiten mag.

Dat heeft ons €367 bespaart is dus makkelijk geld verdienen! Of tenminste, geld in je zak houden dat de fiscus er graag uitgeklopt had. Omdat we voor hetzelfde verhaal volgend jaar een keer minder hoeven te schorsen – de camper is nu al geschorst – is die besparing met de huidige tarieven volgend jaar zelfs €391. En dan hebben wij een lichte camper; bij een zwaardere camper loopt de besparing snel op.

Er zijn bij het schorsen wel een aantal aandachtspunten.

  • Dit artikel heeft betrekking op campers tussen de 15 en de 40 jaar oud. Daarbij zijn er wat opmerkingen.
    1. Campers jonger dan 15 jaar zijn aanzienlijk duurder in het schorsen. Dan kan het overigens nog steeds aantrekkelijk zijn om die voor de winter te schorsen.
    2. Er bestaat een speciaal overgangstarief voor de motorrijtuigenbelasting van maximaal €120 per jaar voor campers die aan de volgende voorwaarden voldoen:
      – de camper is van voor 1 januari 1989 maar jonger dan 40 jaar èn
      – de camper gebruikt benzine (zonder LPG installatie) èn
      – de camper komt in december, januari en februari niet op de openbare weg.
      Schorsen om te besparen is dan meestal niet zinvol of bespaart maar weinig.
    3. Campers ouder dan 40 jaar zijn geheel vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Schorsen levert daar geen besparing voor op.
  • Schorsen doe je altijd voor minimaal één maand. Beëindig je de schorsing binnen een maand, dan moet je gewoon de hele maand motorrijtuigenbelasting betalen, en ben je de €24 schorsingskosten kwijt.
    Uit de schorsing halen voor enkele dagen kan wel. Je betaalt naast de nieuwe schorsing dan alleen motorrijtuigenbelasting voor de paar dagen dat de camper niet geschorst was.
  • Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg komen. Daar zijn echter twee uitzonderingen op:
    1. APK-RDWTen behoeve van de APK mag je wel de weg op. Je mag dan de meest logische route van de stalling naar de garage rijden, en weer terug. De camper moet die dag wel tenminste WA verzekerd zijn. Het is verstandig maar niet noodzakelijk om van te voren aan de belastingdienst door te geven dat hij naar de APK gaat, via 0800-0749. Dat voorkomt dat je achteraf een aanslag krijgt omdat de camper die dag op de openbare weg gezien is. Krijg je die aanslag toch, dan kun je bezwaar maken en een kopie van het gedateerde keuringsbewijs of een factuur van de garage als bewijsstuk meesturen.
    2. Als je deelneemt aan een evenement waarvoor de organisatie van het evenement een evenementenregeling heeft getroffen met de belastingdienst, mag je naar en van het evenement rijden met een geschorst voertuig. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet de camper door de organisatie ruim voor het evenement plaatsvindt op kenteken zijn aangemeld, tegelijk met alle andere deelnemende voertuigen. Ook mag de camper uitsluitend op een van te voren vastgestelde dag naar het evenement, en op een andere ook van te voren vastgestelde dag weer terug. Deze datums zijn voor alle deelnemende voertuigen gelijk. En je mag niet met de camper eerst nog even langs huis; je moet de meest logische route van de stalling naar het evenement en weer terug gebruiken.
  • Veel verzekeraars beschouwen een geschorst voertuig als niet verzekerd. Je betaalt dus wel premie, maar krijgt daar niets voor terug. Staat je camper met een allrisk verzekering geschorst in de stalling, dan kan het zijn dat bij schade je verzekeraar niet uitkeert en je verwijst naar de verzekering van de eigenaar van de stalling.
  • Het lijkt aantrekkelijk om als je bijvoorbeeld drie maanden naar Spanje gaat, de camper zolang je in het buitenland bent te schorsen. Dat is echter helemaal geen goed idee en wel om de volgende twee redenen.
    1. Sinds 1 januari 2014 staat een schorsing niet meer op het kentekenbewijs. In plaats daarvan kunnen douane en politie van EU landen bij de RDW opvragen of de camper geschorst is. Een geschorst voertuig mag zich niet op de openbare weg bevinden, en je bent dan dus – ook in het buitenland – strafbaar. Helaas.
      Staat je camper echter langer dan een maand stil op een buitenlandse camping, dan kun je hem wat dat betreft wel schorsen.
    2. Zoals gezegd, veel verzekeraars beschouwen een geschorst voertuig als niet verzekerd. Heb je je camper bij zo’n verzekeraar verzekerd en heb je met je geschorste camper in het buitenland een ongeval of schade, dan wordt je eigen schade niet vergoed ook al heb je een allrisk dekking. Erger nog, schade die jouw verzekeraar aan een ander uitkeert omdat jij aan die schade schuldig zou zijn, wordt door je verzekeraar in dat geval op jou verhaald. Je draait dus zelf op voor de schade van de ander, hoewel je netjes je WA verzekeringspremie betaald hebt! Informeer bij je eigen verzekeraar hoe dit in jouw geval zit.

Met andere woorden, als je even op de kleine lettertjes let – die we hier voor het gemak maar in gewoon formaat gedrukt hebben – dan is schorsen iets dat met weinig moeite een leuk financieel voordeeltje oplevert. En waarom zou je meer belasting betalen dan nodig is, als je dat zo eenvoudig kunt voorkomen?

Nog even de links. Dit is de link om te schorsen, en dit is de link om de schorsing te beëindigen. Daarvoor heb je alleen je Digid nodig, en betalen doe je met iDeal.

Tenslotte, de informatie in dit artikel is, naast de persoonlijke ervaring, ontleend aan informatie verstrekt door de belastingdienst en de RDW en gebaseerd op de stand van zaken medio 2014. De Bedford Belangen Club is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit artikel door wijzigingen in het overheidsbeleid of door andere oorzaken.